Doelen voor 2022

Op geen enkel ander moment in het jaar worden er zoveel doelen gesteld als in de eerste week van januari. Massaal worden goede voornemens uitgesproken. Met de feestdagen nog in de benen is het natuurlijk ook wel de perfecte gelegenheid om weer eens wat strenger voor jezelf te zijn. En bovendien betekent een nieuw jaar nieuwe kansen. Heb jij jouw doel voor dit jaar al bepaald? En is dat dan hetzelfde doel als vorig jaar of doe je er een schepje bovenop? In deze blog geven we je een aantal tips en voorbeelden.

Goede voornemens: zinvol of zinloos?

Goede voornemens klinkt misschien onzinnig, maar het stellen van een doel helpt je om nog beter te worden dan je al bent. Een doel werkt motiverend. Doordat je een focus en een eindpunt hebt om naar toe te werken, kun je effectiever trainen. Het leidt tot betere resultaten. Zelfs als je een recreatief fietser bent, is het fijn om een bepaald doel voor ogen te hebben. Belangrijk is wel dat een doel realistisch en concreet is: het moet haalbaar zijn.

Jacobien op Giao Gravel Pro

Jacobien (29 jaar): “Op advies van Niels (Giao Bikes) heb ik mezelf in 2021 als doel gesteld om in totaal 4.000 kilometer te fietsen. Op de weg of door het bos op de mountainbike maakte niet uit, zolang mijn totaaloverzicht op Strava maar 4.000 liet zien. En dat is gelukt! Dat had ik van te voren niet verwacht, want eigenlijk ben ik vooral een mooi weer fietser. Maar doordat ik mijn doel toch wel echt heel graag wilde halen, ging ik ook in de herfst en zelfs met temperaturen onder het vriespunt op de fiets. Dit jaar ga ik voor de 5.000.”

Een realistisch sportdoel

Jezelf uitdagen, loont. Maar tegelijkertijd is het essentieel dat een doel haalbaar is. Onrealistische doelstellingen zorgen voor frustratie. Want een doel niet halen is frustrerend. Had je vorig jaar 2.000 kilometer op de teller staan? Dan is het niet realistisch om te stellen dat je dit jaar de 7.000 wilt aantikken. Ligt jouw gemiddelde snelheid op dit moment rond de 30? Ga dan niet voor een gemiddelde 35 km/uur over 6 maanden. Blijf dicht bij jezelf, maar net ver genoeg, zodat je wél uitgedaagd wordt.

Wat wordt jouw doel?

Om je even op weg te helpen, geven we een aantal ideeën. De meest voor de hand liggende is dat je een x-aantal kilometers wilt fietsen in een jaar, net als Jacobien met haar 5.000. Maar heel concreet is dit nog niet. Het is goed om er andere – korte(re) termijn – doelen naast te formuleren. Bijvoorbeeld: dit jaar wil ik de toerversie van de Amstel Gold Race fietsen. Wil jij vooral sneller worden? Ga dan voor een gemiddelde snelheid die je bijvoorbeeld 50 kilometer lang kunt volhouden. Of ga voor een nieuwe topsnelheid tijdens je intervaltrainingen.

Bovenstaande doelen hebben een bepaalde eindprestatie als uitkomst, een prestatiedoel dus. Een ander perspectief is om je te focussen op je routines (procesdoel). Bijvoorbeeld: in 2022 stap ik elke week 3 keer op de fiets, waarvan tenminste één keer een interval training is. Of: twee keer per maand wil ik een tocht van 150 kilometer afleggen. Wat je doel ook is; ga ervoor. En ben je een beetje competitief ingesteld (zoals wij)? Vergelijk dan jouw statistieken met je mede Stravisten 😃

Inmiddels genoeg inspiratie of kun je nog wat hulp gebruiken? We horen heel graag jouw goede voornemens voor dit jaar – onder het genot van een kopje koffie. En we geven je (on)gevraagd advies, daar waar nodig.